lauantai 11. kesäkuuta 2016

LISÄÄ NÄKYVYYTTÄ

Minua ja varmaan monia muitakin bloggareita kiinnostaa se, miten saisi lisää näkyvyyttä blogilleen. Tiedämme jo, että kannattaa olla mukana sosiaalisen median palstoilla, kuten Facebookissa, Google+:ssa, Twitterissä, Instagramissa ym.

Mutta tämä ei riitä, sillä blogin pitäisi näkyä hakukoneillakin ja tämä onkin se vaikeampi juttu.

Käymälläni kurssilla opin, että otsikko on postauksen tärkein asia sekä lukijan, että hakukoneen kannalta.




Otsikossa pitäisi aina olla avainsana eli sana josta selviää se, mitä postaus käsittelee.


Otsikon tulisi myös kuvailla postauksen aihetta, eikä luvata ihan jotain muuta mitä itse postaus sitten sisältää. Hyvä esimerkki tällaisesta tapauksesta on mielestäni joskus vuosia sitten lukemani postaus, jonka otsikko oli "Mieheni ajoi metsään".  Tuo otsikko herättää mielenkiinnon ja halun lukea postaus, että saisi tietää miten tuon miesraukan lopulta kävi.

Postaus kuitenkin alkoi näin: "Mieheni ajoi metsään ja rupesi noukkimaan mustikoita".
Hyvä ja hieno asia tietenkin, ettei miehelle käynyt kuinkaan, mutta samalla lukija tuntee itsensä petetyksi, kun oli odottanut jotain paljon dramaattisempaa otsikon perusteella.

Otsikon tulee olla kiinnostusta herättävä.

Hyvän otsikon keksiminen onkin mielestäni melkeinpä vaikein osuus postauksen teossa.
Ketä kiinnostaa klikata juttuun, jonka otsikko on vaikka "Kaunis päivä".

Sysäyksen tähän postaukseen sain KAKSI YHDEN HINNALLA -blogista, jossa tänään pohdittiin juuri sitä, mistä saisi lisää lukijoita blogiin.

Siellä on annettu hyviä neuvoja asiaan ja klikkasinkin linkkeihin jotka sieltä löysin, mutta kun tietoteknilliset taitoni ovat mitä ovat, niin eipä minulle hyötyä noista ollut. Kaikki ohjeet ovat englanniksi ja vaikka sitä muuten aika hyvin ymmärrän, niin tuo sanasto on kyllä niin vierasta, etten uskalla ruveta mitään muutoksia niiden mukaan yrittämään.

Omalla kohdallani hyvä ja helppo keino mahdollisimman osuvan otsikon suunnitteluun on googlettaminen eri otsikkomahdollisuuksilla, jolloin näkee osumien määrän eri otsikkoehdokkailla.

Kun tein postauksen laukusta, jota käytän kameralaukkuna oli juttuni otsikkona "Jäikö kuva ottamatta" (postauksessa haluttiin tuoda ilmi se, miten tärkeää on pitää kamera mukana mahdollisimman usein, ettei hyvä kuva jää ottamatta).

Otsikolla "Jäikö kuva ottamatta" oli osumia 1.720.
Jos otsikko olisi ollut "Kätevä kameralaukku" osumia olisi ollut 4.790 ja otsikolla "Pieni kameralaukku" olisi osumia saanut peräti 12.700. Olisi ehkä kannattanut googlettaa ennen kuin kirjoittaa otsikon.

Näkyvyyttä blogille tuovat myös linkit, esim. mediaan, toisiin blogeihin ja myös vaikka oman blogin aikaisempiin postauksiin.

Nuoremmille ja muillekin tietokoneen käyttöön paremmin perehtyneille on ohjeita vaikka kuinka.  Minun kaltaisilleni, joka ei ole kursseja käynyt, eikä työssäänkään ole joutunut tietokonetta potilaskertomuksen kirjoittamista enempää käyttämään, on melko mahdoton hyödyntää noita ohjeita joita netissä on. Yritän kuitenkin räpiköidä joten kuten täällä blogimaailmassa.

Onko sinulla hyviä ja helppoja niksejä, joilla blogin kiinnostavuutta ja näkyvyyttä voisi lisätä? Jos on, niin vinkkaa niistä tänne.






16 kommenttia:

  1. Eipä tule muuta mieleen, kuin jo kerroit. Linkitykset ja kattava sosiaalisen median verkosto.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siihen on minun ainakin tyytyminen. Nuo muut ovat minun taidoilleni liian vaikeita.

      Poista
  2. Mukavia kuvia tutuista paikoista

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuttuja ovat, niin sinulle kuin minullekin. Kiva kun tulit blogiin kommentoimaan.

      Poista
  3. Mietin tuossa, että itse en ole laittanut blogiani faceen, enkä niin mihinkään muuallekaan.. ehkä tahdon vähän ollakin "omissa oloissani" :D silti seuraan tiiviisti muutamia blogeja ja minullakin on muutama uskollinen lukija, vaikka asiaa ei ole sitten yhtään ;) Ehkä se luonne tästäkin puskee läpi . Sosiaalinen erakko tai jotain ;) Ihanaa kesää sinulle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuule Anne, tuollainen sosiaalinen erakko olen kyllä minäkin. Kun tapaan ihmisiä, niin olen melkein aina se puheliaampi osapuoli, mutta kuitenkin olen sellainen kotona viihtyvä ja tykkään omasta rauhasta.

      Sinulle myös oikein lämmintä ja hyvää kesää!

      Poista
  4. Mä en ainakaan ymmärrä mitään miten sais lisää lukijoita, tai mitä pitäis tehä. Mutta oon mä silti jonkun verran lukijoita saanut.
    Osallistu kastehelmi kakkuvadin arvontaan mun blogissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En minäkään muuta kuin nuo edellämainitut eli sosiaalinen media, linkit ja kommentointi.

      Pitääpä tulla käymään blogisasi.

      Poista
  5. Olen Annen kanssa samoilla linjoilla, kun kaikkein mieluiten pysyttelen ihan "piilossa" vaan (jos nyt netissä voi piilossa olla, mutta kuitenkin...) ja aina jos/kun uusi lukija jotain ihmeen kautta blogiini päätyy, se tottakai ilahduttaa suuresti, mutta samalla myös jännittää, että onko joku oikean elämän "vääränlainen" tuttu. Tarkoitan tällä sitä, että en haluaisi, että esim. isäni tai työnantajani lukisi juttujani, jotka kyllä kaikki on ihan suoraan mun elämästä, eikä niissä ole mitään salattavaa eikä ihmeellistä, mutta en haluaisi yhtään joutua miettimään jatkossakaan, voinko kirjoittaa jostain aiheesta vai enkö voi. Ihan vaan sen takia, että haluanko jonkun näkevän sen vai enkö halua. Vaikea selittää, mutta varmaan toi Annen mainitsema "sosiaalinen erakko" on aika kuvaava omallakin kohdallani. Eli en kaipaa lisää näkyvyyttä. Mulle on tärkeää se pieni, mutta sitäkin jotenkin niin tiivis lukijapiiri, jonka olen onnekseni saanut ja jonka kanssa on kiva vaihtaa ajatuksia kommenttiboksissa.

    Mutta se on totta, että jos otsikko on kuvaava (ja mielenkiintoinen), se tosiaan hyödyttää hakukoneita käyttäviä kaikkein eniten, eikä tuota pettymyksiä. Ja toki se hyödyttää myös blogia kävijöiden määrän kasvussa. Oman blogini hakusanojen kärjessä on "Näkkileipä" (juu, sitä on oikeastikin tehty :)) ja "puhdistuskuurit". Onnekseni noissa jutuissa on aika asiallista sisältöäkin (oma mielipide..), joka toivottavasti on ollut lukijoille hyödyksi.

    Tulipas nyt vähän paljon tekstiä. Tyyppivika meikäläisellä, ettei osaa lopettaa kirjoittamista yhtään lyhyempään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla ei taas ole mitään sitä vastaan että kuka vaan lukee blogini ja kirjoitan sitä vielä omalla nimellänikin. Mutta minä olen taas sitten joissain muissa asioissa estoinen ja vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä että teen määrättyjä juttuja, vaikka mieli tekisikin. Mutta se aloittaminen!

      Olen huomannut että joskus noi hakusanat ovat aika outoja ja minusta tuntuu, ettei kaikkia niitä sanoja ole blogissani ollenkaan käytetty.

      Poista
  6. Tuntuu, että tuo SEO eli hakukoneoptimointi on päivän juttu blogeissa. Eilen illalla innostuin lukemaan aiheesta sängyssä. Aiheeseen pitää kyllä tutustua tarkemmin ja ottaa oppi talteen. Ja noita otsikoita pitää alkaa pohtimaan paremmin.
    Niinkuin huomaat, ei ole vinkkejä annettavana. Keltanokka olen minäkin tällä saralla.
    Kivaa viikonloppua, Kristiina!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa olla. Minäkin yritin lukea, mutta liian on vaikeatajuista minulle.

      Oikein hienoa lintujen touhujen seuraamis-viikonloppua sinulle Tuulia!

      Poista
  7. Olet oikeassa Kristiina, vaikeaa ja haasteellista tämä blogien näkyvyys ja lukijahankinta on. Todellakaan en ymmärrä välillä, mistä puhutaan kun yrittää opiskella verkkosivuilta ohjeita. Itse en ole liittynyt mihinkään, en siksi, etten ole halunnut. Eniten tympäisee nuo erilaiset blogiyhteisöt, joihinkin olen laittanut tiedustelun tai liittymispyynnön. Vaan eipä ole onnistunut, eikä kukaan ilmoittele, ettei blogisi kelpaa yhteisöömme. Liekö tuo välinpitämättömyys nykyongelma. Noh, ehkä vika löytyy, kun katsoo peiliin.

    Kiva on blogiasi lukea ja nauttia taidokkaista kuvistasi. Mukavaa sunnuntaita "sinne kauas".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On se aika työlästä kun yrittää opiskella noita verkkosivujen ohjeita. Ei onnistu minulta. Kurjalta tuntuu tuollainen suhtautuminen blogiyhteisöjen taholta ettei edes vaivauduta vastaamaan.

      Oikein ihanaa sunnuntai-iltaa sinnekin ja mukavaa alkavaa uutta viikkoa!

      Poista
  8. Minulle otsikko tulee yleensä jo ennen, kuin edes oikein on tekstistä mitään tietoa. Se on sitten niin selvä juttu, ettei oikein muuttamaan pysty.
    Blogissani on lukijoita kourallinen. Olen tuohon aika tyytyväinen, sillä näkyvyyttä en juurikaan oli edes yrittänyt lisätä, sillä taitoni eivät siihen ollenkaan riitä. Kommentoimalla olen kyllä huomannut saavani lisää lukijoita.
    Sunnuntaiterveisin Myrskyluodon Maija (myrskyluodolle.blogspot.com)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja minun on aika helppo saada kokoon teksti, mutta se otsikko, se tuottaa vaikeuksia.

      Mukavaa sunnuntai-iltaa sinullekin Maija!

      Poista