sunnuntai 27. joulukuuta 2015

NUKKUMISEN VAIKEUS

Kello on varttia yli neljä aamuyöllä, kun herään. Tämä ei ole mitenkään tavatonta minulle.

Nukahtaminen illalla ei juurikaan tuota minulle vaikeuksia, mutta aamuöiset heräämiset ovat hyvin tavallisia.

Käännän kylkeä kerran jos toisenkin. Potkin peiton syrjään jalkopäästä niin, että tunnen miten huoneen viileähkö lämpötila tuntuu ihanasti jaloissa. Miten joku voi nukkua villasukat jalassa????

Juuri kun tuntuu, että uni voisi vielä tulla takaisin, tuntuu jotain muutakin. Nenä menossa tukkoon. Silloin pitää vaihtaa toiselle kyljelle ja hetkeksi helpottaakin, kunnes tukkoisuus palaa ja on käännyttävä selälleen.


Selällään en kuitenkaan osaa nukahtaa, vaan palaan taas oikealle kyljelle, oikea käsi tyynyn alle ja jalat määrättyyn asentoon. Peittokin (se ohuen ohut) on sopivan löyhästi ympärillä ja talossa on tosi hiljaista.
Tässä olisi vielä monta tuntia aikaa nukkua....


Vaan nyt kuuluu kellon tikitys harmittavan kovaäänisesti. Tik, tak, tik,tak (ja viri viri tööt tööt)!!!

Ei tule uni.

Kurkottelen yöpöydän suuntaan ja laitan silmälasit silmilleni.
Ei jaksa lukea kirjaa, mutta puhelin on sopivasti käden ulottuvilla.

Selaan läpi facebookin tärkeät uutiset, ihastelen instagramin hienoja kuvia ja käyn katsastamassa blogini mahdolliset kommentit.


Pois puhelin ja silmälasit ja uusi yritys unen suuntaan.


Mietin tulevan päivän ohjelmaa, mahdollisia seuraavien viikkojen työvuoroja, uuden vuoden viettoa,  terveellisemmän elämän aloittamista taas kerran, lastenlasten kasvamista, omaa vanhenemista, matkasuunnitelmia ensi vuodelle.....

Näitähän riittää; ei tule loppua miettimisistä.


No nyt kello onkin jo kymmentä yli viisi ja annan periksi. Tämän yön nukkumiset olivat taas tässä.



HYVÄÄ PÄIVÄÄ VAAN!









18 kommenttia:

  1. koita laskea 100.sta alaspäin...ajatus lähtee ensin harhailemaan,mutta aloita uudelleen 100.sta. Vaatii keskittymistä tosi paljon,mutta aika usein on auttanut minua nukahtamaan. Tsemppiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy kokeilla tuota laskemista, jos vaikka auttaisi.

      Poista
  2. Samanlaista on aamuyö myös minulla. Herään tavallisesti 3-4 välillä ja ei uni juurikaan tule. On aikaa pohtia ja mietiskellä mennyttä ja suunnitella tulevaa. Hymy tuli huulille, kun totesit, että et voi ymmärtää miten joku voi nukkua villasukat jalassa. :) En minäkään. Hyvää sunnuntaita.

    VastaaPoista
  3. Kehtaako edes kertoa, että olen nukkunut, joka aamu vähintään yhdeksään.
    Ja samaa mieltä olen, miten jotkut voi nukkua sukat jalassa...itselläni täkki on korvanpäällä ja jalat paljaana..:O

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että. Vuosikymmeniin en ole pystynyt yhdeksään asti nukkumaan. Vaikka menisin nukkumaan kolmelta, niin herään aikaisin :(

      Täkkiä en voi ajatellakaan päälleni, silloin olisi kuin saunassa.

      Poista
  4. Kovin tutuilta kuulostivat nuo aamuöiset ajatuksesi, sekä tuo herääminen. Minulla vaan on ongelmana se, kun en millään malta mennä ajoissa nukkumaan vaikka kuinka väsyttäisi. Herään silti välillä jo klo 3, useimmiten klo 4 ja siitä alkaa se hyörinä ja pyörinä. Aamuvuoroissa olenkin ihan rättipuhkipoikki, kun unet jäävät muutamaan (pätkittäiseen) tuntiin. Minä muuten nukun villasukat jalassa lähes ympäri vuoden: Talviaikaan kotona, huhti-lokakuussa veneellä =D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen aika iltauninen, joten kovin myöhään en valvo, mutta yöunien määrä jää useimmiten viiteen tai kuuteen tuntiin ja se ei riitä, kun sitten väsyttää, muttei pysty enää nukahtamaan. Ja huom. minä en nuku koskaan päivällä, joten lyhyt yöuni ei voi siitäkään johtua.
      Työelämässä iltavuoro saattoi loppua puoli kymmeneltä ja seuraavan päivän aamuvuoro alkoi jo klo 7. Ne yöt olivat painajaismaisia.

      Poista
  5. Oooh, tuo on kyllä ikävää. Käsittääkseni unen määrään vaikuttaa myös ikä - siis että sen tarve vähenee iän myötä. Ja sen kanssa on vaan osattava elää? Itse jos herään otan yleensä kirjan ja alan lukea - myös keskellä yötä. Siinä rauhoittuu, ja sitten saattaa uni tulla takaisin!
    Mä taas tarvitsen ne villasukat, tai uni ei tule ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinhän sanotaan, ettei vanhempana tarvitse yhtä paljon unta, mutta kun kuitenkin tuntuu että tarvitsisi vielä nukkua,kun väsyttää, mutta ei saa nukuttua.
      Minäkin luen usein aamuyön tunteina ja joskus se auttaa, mutta ei aina.

      Poista
  6. Kännykkä piiloon. Sen on todettu valpastuttavan ja virkistävän aivotoimintaa siten, ettei varmasti enää tule. Lämmintä juomaa ja rauhoittavia iltahetkiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuon olen monta kertaa kuullut, mutta ei se ainakaan illalla vaikuta nukahtamiseeni, koska illalla ei ole mitään vaikeuksia nukahtamiseen.
      Kahvia ei ainakaan parane illalla juoda kovin myöhään. Ehkä kaakao auttaisi.

      Poista
  7. Oi niin tutun kuuloista :) Nukahdan helposti ja aikaisin, mutta aamuyön tunteina herään... hipsin kurkistelemassa, josko pihalla näkyisi jänöjusseja tai muita eläinten jälkiä, ihastelen kuuta tai tähtiä... Sitten taas peiton alle, kirja nenän eteen - ja kas - jopa taas uni maittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meitä tuntuu olevan monia saman ongelman kanssa. Ikkunasta kurkin minäkin yön tunteina. Joskus pystyn minäkin vielä nukahtamaan kuuden, seitsemän aikaan uudestaan ja se on kyllä ihanaa!

      Poista
  8. Voi ei... itse nukun toistaiseksi aamuisin pitkään, jos vaan mahdollista. Jos mielessä liikkuu paaaaljon asioita joita miettiä, niin mun on vaikea nukahtaa...
    - Tiedän kyllä tuttavaperheen, jossa keitellään aamutuimaan jo perunoita, koska heräävät miehen kanssa niin aikaisin :D

    VastaaPoista
  9. No me ei ihan vielä perunoita aamulla keitetä, mutta toiset aamukahvit on toisinaan ehditty juoda jo ennen puolta päivää!

    VastaaPoista
  10. Kylläpä kuulostaa tutulta. Olen vuosia hakenut minulle optimaalisia menetelmiä nukahtaa uudelleen, koska minua vaivaa myös tuohon kellonaikaan herääminen. Välillä onnistun yhdellä keinolla, mitä ilmeisesti et ole vielä kokeillut: Sanot, että kirjan lukemista ei jaksa. Siinäpä juuri se salaisuus! Välillä on tosiaan pinnisteltävä ylös sängystä - siirryn siis pois makkarista, etten herätä miestäni ja ryhdyn lukemaan kirjaa aamuyöllä olkkarin sohvalla. Lähes poikkeuksetta alkaa todella väsyttää n. 20-30 minuutin päästä. Kun palaan sänkyyn, saan yleensä siitä unen noin 30 min päästä. Näin ollen olen valvonut noin tunnin, mutta jaksan päivän paremmin, kun vielä nukahdan pariksi tunniksi, kunnes kello soittaa klo 7. Kannattaa kokeilla! Sama ei toimi, jos menee koneelle tai puhelimella selailee somea.

    VastaaPoista
  11. Pitääpä tuotakin kokeilla. Tuo tunnin valvominen vielä menettelee, jos sitten saa unen päästä kiinni.

    VastaaPoista