sunnuntai 8. helmikuuta 2015

MELKEIN VALMIS PEITTO

Hyvää sunnuntain puolta päivää!
Täällä virkataan peukalot särkien yhteen isoäidin neliöistä peittoa. Asettelin ne kaikki toisen peiton päälle lattialle, että näkisin hiukan paremmin valmistuvan peiton koon ja sen kuinka asettelen erilaiset neliöt.

Ohjeen mukaiseen peittoon piti tehdä yhteensä 48 palaa, mutta saatuani ne valmiiksi oli mielestäni peitto aivan liian pieni, joten rupesin väkertämään niitä lisää.
Nopsasti niitä syntyikin TV:tä katsellessa.

Virkkasin kaiken kaikkiaan 102 palaa ja nyt peitto tuntuu sopivan kokoiselta. Näin peiton koko on 110x145cm. Palat voi yhdistää toisiinsa joko ompelemalla tai virkkaamalla. Minä päädyin virkkaamiseen, koska silloin ei tarvitse pujotella lankaa neulansilmään ja uskon että virkkaamalla saumasta tulee myös vahvempi. Olen jo höyryttänyt kaikki palat ja aloittanut niiden yhdistämisen, mutta sitten loppuikin harmillisesti juuri se lanka jolla niitä yhteen virkkaan, joten nyt ei auta muu kuin odottaa huomiseen, että pääsen ostamaan lisää sitä väriä.

Keskimmäiset palat olen jo yhdistänyt virkkaamalla, mutta reunoilla olevat ovat vielä kiinnittämättä, joten siitä johtuvat raot palojen välissä.
Sen paremmin neliöiden virkkaamisessa kuin niiden paikoilleen sijoittelussakaan en edennyt minkään tietyn mallin mukaan, vaan virkkasin ihan niin kuin kivalta tuntui.

Netistä löytyy muuten vaikka kuinka paljon ohjeita näihin isoäidin neliöihin ja sainkin sieltä ideoita uuden peiton väreihin. Tämähän ei tosiaankaan jää ainoaksi, sen verran innostuin ja ihastuin näiden neliöiden virkkaamiseen.

Huomenna valmistuu tämä ensimmäinen peitto, kunhan kaikki langanpäät on päätelty ja palat yhdistetty toisiinsa.

21 kommenttia:

  1. Oih mikä ihana peitto! Tuosta väristä tulee ihan mieleen kesäinen niitty. Isoäidin neliöitä on kiva virkata, yksi lappu kun valmistuu niin nopsasti. Vaan on sinulla ollut työtä kokonaisen peiton tekemisessä. Onnellinen on se, joka saa tuon ihanuuden omakseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se näiden virkkaamisessa onkin niin kivaa, kun saa tehdä erilaisia lappuja ja vaihtaa väriä ihan oman mielensä mukaan.

      Poista
  2. Todella upea!
    Itsellä olisi muutamia neliöitä käyttämättöminä kaapissa... joskus noista neliöistä on tullut tehtyä peiton lisäksi kesäkasseja :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tyynynpäällisenäkin voisi olla kiva, vaikka kesämökille :)

      Poista
    2. Kasseiksi sopisi hyvin vuorikankaan kanssa. Tyynynpäällisiäkin olen miettinyt, mutta ainakin vielä teen toisen tai vaikka kolmannenkin peiton!

      Poista
  3. Heleä ja nätti tuli peitosta. Se on kuin kesäinen niitty, niinkuin Teija sanoi. Noita palasiahan voi jatkojalostaa moneen, kesäkassikin olisi noista mainio. Se kesä kun on tulossa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hiukan vielä kesäisemmän haluan tehdä ja sormet jo syyhyääkin että sais aloittaa.

      Poista
  4. Voi mahdoton miten kaunis siitä tulee! Lapsena inhosin virkkaamista, mutta murkkuna innostuin opettelemaan sitä ja se oli ihan kivaa. Nyt en enää osaisi varmaan mitään, mutta tekisipä mieli opetella. Olisi kiva virkata vaikka värikäs norsu sohvan koristeeksi :) (no ehkä pitäisi ensin harjoitella vaikka näillä tilkuilla hihi)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No norsua en kyllä minä osaisi tehdä, mutta näitä neliöitä osaa kuka vaan, niin helppoja ne ovat tehdä. Netistä varmaan löytäisi kyllä ohjeen virkatun norsunkin tekoon.

      Poista
  5. Oi että miten ihana ja mikä tunnearvo. Metsästän vastaavia kirppareilta, koska enhän minä kömpelys mitään osaa neuloa.

    Sydämellistä sunnuntaita <3

    VastaaPoista
  6. Tiia; tämä on kyllä niin yksinkertainen, että tämän osaa.
    Mukavaa alkavaa viikkoa sinulle!

    VastaaPoista
  7. Kauniit ja hyvin yhteensopivat värit. Käsitöihin tulee intohimo kun alkuun pääsee, ei vain voi lopettaa.
    Hieno peitto tulee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen huomannut sen että intohimo tulee käsitöihin, kunhan alkuvaikeudet on selvitetty. Kohta aloitan toista peittoa.

      Poista
  8. Kauniit sävyt! Mulla on vielä neliöiden virkkaus aloittamatta, pelkään että se vie minut mennessään. Äitini virkkasi mulle värjäämistäni langoista torkkupeittoon neliöt, mutta en ole voinut vielä koota sitä. Äidin kuolemasta tulee kohta jo 4 vuotta. Ehkä voisin sen vihdoin koota äitini muistoksi.

    VastaaPoista
  9. Tämä virkkaaminen vei ainakin minut mennessään. Tänään ostin jo uusia lankoja uutta peittoa varten. Jos saat peiton koottua, niin siinä on sinulla hieno muisto äidistäsi muiden muistojen lisäksi.

    VastaaPoista
  10. Minä olen virkannut jo puolenkymmentä torkkupeittoa isoäidinpaloista, täytyy varmaan mennä kirpparille myymään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen vasta päässyt alkuun. Ostin juuri langat toista peittoa varten.

      Poista
  11. Aivan ihanat värit! Niin minun mieleiset maanläheiset värit :-) Mitä lankaa käytit?
    Minä olen huono virkkaamaan, minä aina neulon... :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lankana mulla oli sellainen jossa on 50% puuvillaa ja 50% polyesteria. Myyjä sanoi, että tällainen sekoitelanka on vahvempaa kuin pelkkä puuvillalanka.

      Poista